Contact

Nee! Hij is bijna uitverkocht. Ik ga hem nú kopen!

Auteur: Kimberley Riedijk

Datum: 3-6-2020

Categorie: Algemeen

Of je nou marketeer, communicatieprofessional of gedragsexpert bent, de principes van beïnvloeding die Cialdini met ons heeft gedeeld zijn je vast niet onbekend. Alle principes van Cialdini zijn ontzettend waardevol, maar wat schuilt hier nou precies achter? Hoe kan worden verklaard dat deze gedragsprincipes zo goed werken? Ik geloof heilig, dat door beter te begrijpen waar deze principes vandaan komen, je ook veel beter zult presteren bij het toepassen ervan! Vandaag duiken we iets dieper in op het schaarste principe.

 

Het schaarste principe

Voor wie nog niet bekend is met het schaarste principe, dit principe vertelt ons dat wij mensen willen hebben wat schaars is. Als iets schaars is, dan is het beperkt beschikbaar of neemt het naarmate de tijd vordert af in beschikbaarheid. Onbewust hebben wij het idee dat juist die schaarse producten beter zijn dan de dingen die we gemakkelijk kunnen krijgen. We willen schaarse producten dan ook sneller hebben.

Een voorbeeld uit de praktijk. Gister heb ik een iMac bij Leapp gekocht. Ik was wel van plan om die op een moment te kopen, maar zeker niet gister al. Samen met mijn vriend was ik me gewoon nog aan het oriënteren. Wat willen we dan, wat vinden we een redelijke prijs, etcetera. Maar doordat er stond aangegeven dat het product bijna uitverkocht is (zie afbeelding) én ik dit een goede deal vond (please don’t judge me), wilde ik dit niet mislopen. De benoeming dat de iMac bijna uitverkocht is, maakte het voor mij urgent om de aanschaf te doen, terwijl ik eigenlijk van plan was me dus nog even verder te oriënteren. Als gedragsexpert was ik me hier zeker bewust van, maar f*ck it. Ik moet dat ding hebben.

Schaarste voorbeeld

Zélfs wanneer je bewust bent van dit principe werkt het nog. Heb jij dat ook wel eens meegemaakt? Super begrijpelijk dat je de specifieke aankoop toch niet kan weerstaan. Ik ga je hieronder uitleggen hoe dat komt.

 

De oorsprong van het schaarste principe

Dat gevoel van urgentie om iets te kopen wat schaars is, komt uit de tijd dat we er nog op uit trokken met speren om aan voedsel te komen. Inmiddels hoeven we niet meer te jagen om ’s avonds lekker eten op tafel te kunnen zetten, maar we hebben wel bepaalde denkpatronen overgehouden aan deze tijd. Dit noemen we ook wel oerinstincten.

In de oertijd konden we namelijk bij het wild wat we zagen tijdens de jacht niet denken, ‘nah, effe geen zin om te rennen, ik pak de volgende wel’.

Dagelijks maken we nog gebruik van deze oerinstincten bij het nemen van beslissingen. Ook kunnen veel gedragsprincipes hier naar teruggeleid worden. Zo ook het schaarste principe. In de oertijd konden we namelijk bij het wild wat we zagen tijdens de jacht niet denken, ‘nah, effe geen zin om te rennen, ik pak de volgende wel’, want die volgende kon zomaar niet meer komen. Iedere prooi die we te pakken konden krijgen, moesten we pakken, want anders stond er geen lekker geroosterd zwijn op het menu. En precies die urgentie zit vandaag de dag nog steeds in ons. Leuzen als op=op, ‘bijna uitverkocht’ of ‘zolang de voorraad strekt’ activeren ons brein om snel in actie te komen, zodat we voorkomen dat we het product dat we willen hebben, straks niet meer kunnen krijgen.

De oertijd is dus de verklaring voor het feit dat ik over een paar dagen een mooie iMac kan gaan installeren, in plaats van over een paar weken/maanden. Maar, ik heb nog 14 dagen bedenktijd! Dus mocht dit echt een slechte keuze zijn, dan sta ik open voor tips en adviezen. Die kan ik namelijk wel gebruiken wat betreft all-in-one pc’s 😉.

 

Als je dit artikel waardevol vond, laat het me weten door te liken of delen op LinkedIn!

Gerelateerde blogs

Zo experimenteren ze in Amerika met vaccinatiebereidheid

Zo experimenteren ze in Amerika met vaccinatiebereidheid

In landen over heel de wereld hebben overheden zich de afgelopen tijd gebogen over vaccinatiebereidheid en de vraag hoe zo veel mogelijk burgers te overtuigen op te komen dagen voor het coronavaccin. Inmiddels hebben in Nederland bijna 13 miljoen mensen minimaal één...

Share This