Contact

Zo experimenteren ze in Amerika met vaccinatiebereidheid

Auteur: Kimberley Riedijk

Datum: 15-9-2021

Categorie: Algemeen

In landen over heel de wereld hebben overheden zich de afgelopen tijd gebogen over vaccinatiebereidheid en de vraag hoe zo veel mogelijk burgers te overtuigen op te komen dagen voor het coronavaccin. Inmiddels hebben in Nederland bijna 13 miljoen mensen minimaal één vaccinactie gehad en zijn ruim 11 miljoen mensen zijn volledig gevaccineerd*. 

 

Over de Nederlandse aanpak is veel discussie geweest (denk aan dansen met Jansen..) en überhaupt over de vraag in hoeverre je moet overtuigen en het een vrije keuze is valt natuurlijk te discussiëren.

Na de persconferentie van gisteravond, waar het corona toegangsbewijs is aangekondigd, is die discussie er niet minder op geworden. Wat vast staat is dat vaccinatiebereidheid gaat om menselijk gedrag. Het gaat over motivaties, barrières, maar ook simpelweg gemak. Blijkt uit een experiment uit Amerika.

 

 

Experiment met gedragsinzichten in Amerika

 

Katy Milkman, gedragswetenschapper en professor aan Wart School in Philadelphia, heeft zich in Amerika gebogen over het eerdergenoemde vraagstuk. Ze lanceerde een experiment, waarbij bijna een miljoen burgers betrokken waren om de werkzaamheid te testen van berichten die griepvaccinatie aanmoedigden. De hoop was dat deze resultaten konden worden gebruikt om vaccinatiebereidheid voor het  Covid-vaccin te verhogen, wanneer dat vaccin beschikbaar kwam.

 

 

Endownment en het default effect bij vaccinatiebereidheid

 

Uit de resultaten van haar experiment bleek dat een eenvoudig sms’je zeer effectief was om mensen eraan te herinneren hun griepprik te halen. Dit bleek vooral het geval wanneer die sms-berichten een bericht bevatten waarin stond: “We hebben een vaccin voor u gereserveerd.” Milkman alloceert dit aan het ‘Endownment-effect’, dat inhoudt dat we iets meer waarderen en we minder bereid zijn het op te geven als we denken dat het van ons is.

‘We waarderen iets meer en we zijn minder bereid het op te geven als we denken dat het van ons is’

Bovendien werd in het experiment ontdekt dat het effectiever is om mensen een specifieke tijd en datum te geven voor een automatisch geplande afspraak, dan om ze alleen uit te nodigen om langs de plaatselijke kliniek te komen voor een prik. Dit komt door het ‘default-effect’.

 

We hebben het in eerdere blogs al eens aangehaald, wij mensen zijn van nature vrij lui en we doen niet graag moeite. Dit geldt ook voor het maken van een afspraak voor een vaccinatie. Maar wanneer dit standaard voor ons gedaan wordt en we alleen hoeven te controleren of het uitkomt, is de kans groter dat we daadwerkelijk gaan. Zelf een afspraak maken gaat simpelweg gepaard met meer handelingen. Hoe meer handelingen nodig zijn voor het gewenste gedrag, hoe kleiner de kans dat het gewenste gedrag daadwerkelijk vertoond wordt.

 

Milkman sluit het interview af met de mededeling: “als ik de leiding had, zou iedereen in Amerika een standaardafspraak krijgen en te horen krijgen dat er een shot voor hen speciaal gereserveerd is”.

 

“Als ik de leiding had, zou iedereen in Amerika een standaardafspraak krijgen en te horen krijgen dat er een shot voor hen speciaal gereserveerd is”

Zelf benieuwd naar de toepassing van gedragsinzichten?

 

Je vindt het hele interview met Katy Milkman hier. Ben je zelf benieuwd naar de toepassing van gedragsinzichten voor vraagstukken die te maken hebben met gedragsverandering? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek!

 

 

*https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/09/14/nederland-verder-open-met-coronatoegangsbewijs

Gerelateerde blogs

Ja maar wat nou als …

Ja maar wat nou als …

Een van de eerste blogs die ik schreef voor BIC, ging over reactance. Weten jullie het nog? Reactance is de ‘dat bepaal ik zelf wel’ vorm van weerstand. We ervaren weerstand richting de verandering an sich, want we veranderen nou eenmaal niet graag . Al helemaal niet...

‘An ounce of prevention is better than a pound of cure’

‘An ounce of prevention is better than a pound of cure’

Financiële problemen kunnen een enorme impact hebben op het welzijn van mensen, dat gaat nog veel verder dan alleen iemands financiële situatie. Daarnaast zijn financiële problemen niet alleen kostbaar voor het individu, maar voor de hele samenleving. Dit duidt het...

Share This