Contact

Een wel héél eerlijke marketingstrategie: tegendraads, maar effectief!

Auteur: Sarwesh Ishwardat

Datum: 24-2-2021

In je marketing probeer je natuurlijk een eerlijk verhaal te vertellen richting je consumenten. In dit verhaal komt vaak naar voren wat de positieve aspecten zijn van jouw product of service. Je wil mensen graag laten weten wat ze ervoor terug krijgen, als ze voor jouw product kiezen. Maar, heb je ook wel eens nagedacht om gebreken van je product te noemen in je marketingstrategie? Bijvoorbeeld in je verhaal vertellen wat je product niet kan? Dat klinkt tegendraads, maar het kan zeker effectief zijn! In dit blog vertellen we je daar meer over.

 

 

Eerlijke marketingstrategie

In de advertentie wordt dus heel eerlijk het gebrek aan aantrekkelijk, ruimte en snelheid benadrukt. Dit klinkt eigenlijk tegendraads. Is dit wel zo slim? Bij de VW Beetle heeft het in ieder geval niet veel slechts opgeleverd. De auto werd in 1963, in de tijd van de advertenties, de meest verkochte geïmporteerde auto ooit in de Verenigde Staten. Daarnaast werd de Beetle advertentie door het handel-magazine Ad Age verkozen tot beste advertentie van de 20e eeuw. Hoe kan het dat deze advertentie zo succesvol was? Het antwoord werd een aantal jaar na de succesvolle advertentie gevonden. Want, een wetenschappelijk experiment aan Harvard University ontdekte het zogenaamde Pratfall effect.

 

 

Communiceer betrouwbaarheid in je marketing

Pratfall betekent letterlijk ‘een val op je billen’, maar het wordt ook gebruikt om een (gênant) foutje aan te geven. Het Pratfall effect werd ontdekt in 1966 door psycholoog Elliot Aronson en zijn collega’s. Zij maakten een filmpje waarin je een quiz-kandidaat antwoord zag geven op quizvragen die gesteld werden. De kandidaat was hier goed in: 92% van de antwoorden waren correct. Na het beantwoorden van de vragen maakt de kandidaat echter een knullig foutje door koffie over zichzelf te knoeien. Dit filmpje werd aan twee groepen studenten laten zien. De ene groep kreeg het hele filmpje te zien, maar voor de andere groep was het knullige foutje eruit geknipt. Vervolgens werd aan beide groepen gevraagd hoe positief ze keken naar de kandidaat in het filmpje keken.

En wat bleek? De studenten vonden de knullige kandidaat positiever. Dit kwam omdat het de persoonlijke toegankelijkheid vergrootte; de kandidaat kwam wat menselijker over.

 

 

Toepassing op jouw marketingstrategie

Op deze drie manieren kan je dit zelf toepassen in jouw marketingstrategie:

1. Laat je eigen pratfalls Geef toe dat jouw merk of product ook foutjes of imperfecties bevat. Dit klinkt misschien tegendraads, maar kijk eens naar het VW Beetle voorbeeld.

2. Sluit de tactiek aan op jouw product. Een pratfall versterkt namelijk de associaties die mensen al hebben. Kijken mensen negatief naar een aspect van jouw product? Dan wordt deze nog negatiever nadat je een pratfall laat zien. Maar, een positief aspect wordt nog positiever. Gebruik pratfalls dus vooral op (aspecten van) producten die al positief bekeken worden. Daarnaast werkt deze tactiek goed in sectoren waarin veel opgeschept wordt, zoals cosmetica of luxe producten. Ook is er bewijs dat het beter werkt op mannen.

3. Zorg ook voor negatieve reviews (of verwijder ze in ieder geval niet). Dit klinkt misschien heel raar, maar negatieve reviews kunnen je helpen. In een onderzoek uit 2015 werden meer dan 100.000 reviews uit 22 productcategorieën geanalyseerd. Hieruit bleek dat de meeste mensen iets kopen bij een rating tussen de 4.2-4.5 uit 5. Doordat mensen ook kritiek lezen, wordt je product geloofwaardiger. Mensen begrijpen dat een product niet alles kan zijn voor iedereen.

 

 

Iets voor jouw marketing?

Het Pratfall effect gebruiken om als een eerlijk merk over te komen, kan zeker zijn vruchten afwerpen. Ondanks dat deze marketingstrategie een beetje risicovol is, kan hij ook zeker de moeite waard zijn! Mocht je het interessant vinden om meer te leren over het toepassen van gedragsinzichten in je marketingstrategie, of wil je dit direct toepassen maar kan je daar nog wel wat hulp bij gebruiken, neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag!

 

 

 

 

 

 

Gerelateerde blogs

Share This