Contact

Nespresso (&Picnic), what else!?

Auteur: Kimberley Riedijk

Datum: 6-5-2020

Mijn favoriete koffie bij mijn favoriete supermarkt

Ik bestel mijn boodschappen al een tijd bij Picnic en aangezien een bezoek aan de supermarkt nu gepaard gaat met continue frustratie, ben ik nog meer fan. Helemaal nu ik erachter ben gekomen dat ze een samenwerking zijn aangegaan met Nespresso. Die samenwerking is er al sinds 12 november. Waar ik het afgelopen jaar geleefd heb? Goeie vraag… Ah fijn. Die koffiecupjes hè, die we nu massaal thuis aan het gebruiken zijn vanwege het thuiswerken (of het nou van Nespresso, L’Or of het huismerk van je favoriete supermarkt is), die zijn niet per sé een genot voor het milieu. Vraag me niet om de details, ik ben geen milieuactiviste, maar ik kan me niet voorstellen dat het een positieve bijdrage aan het milieu levert.

Nu sta ik best positief tegenover recyclen, of zo’n herbruikbaar cupje kopen en met gemalen bonen koffie zetten. Maar heel eerlijk. Ik ben ook lui. In het kleine beetje moeite wat ik deed, vond ik geen herbruikbare cup die compatibel is met mijn Nespresso Krups machine of hoe dat ding ook heet. Dus ik ging weer terug naar m’n oude vertrouwde aluminium cups. Kortom, ik heb de motivatie, mijn attitude is positief, maar het wordt me te moeilijk gemaakt om deze behoefte om te zetten in daadwerkelijk gedrag. We kunnen nu een discussie gaan voeren dat ik gewoon wat meer moeite moet doen, maar heel eerlijk, je maakt zo veel meer impact door je processen gewoon aan te pakken en het gewenste gedrag makkelijker te maken.

Easy as that!

Dat is precies wat Nespresso deed. De vraag kwam dan wel bij Picnic vandaan, sterker nog, bij de klanten van Picnic. Maar Nespresso speelt hier slim op in. Ze maken het via de Picnic app namelijk mogelijk om een recycle zak te kopen voor 5 cent. Hiermee verzamel je de aluminium cupjes thuis. In plaats van ze dus in de prullenbak te gooien, gooi je de cupjes nu in de recycle zak. In mijn geval, bewaar ik die zak in het kastje onder mijn gootsteen en als Picnic m’n boodschappen komt bezorgen en dat zakje is vol, geef ik het gewoon mee! Easy as that! (Nu in verband met Corona denk ik het even niet, maar normaal gesproken dus wel!) Het wordt me ineens zó ontzettend makkelijk gemaakt, dat ik die motivatie die er al was direct met veel plezier omzet in daadwerkelijk gedrag. En ik ben er nog trots op ook! Michiel Muller, co-founder van Picnic, zei in een interview van 21 november 2019 het volgende:

‘Returnen zit in het systeem bij de Nespresso-gebruiker, maar dat kostte voorheen moeite. Nu geven ze het mee aan onze koerier. In onze hub staat een speciale container voor de zakken. De eerste hub heeft de container al helemaal vol. Het is echt gigantisch, dat had ik ook niet verwacht, hoor.’ 

Het succes van gemak

Aanschouw, het succes van het initiatief, puur en alleen omdat het ons consumenten gemakkelijk wordt gemaakt. Nu is dit een voorbeeld voor recyclen, maar dit kan even zo goed gaan over conversie. Dus in plaats van net als de rest te gaan lopen trekken aan je klant (met kortingen, Cialdini principes of loyaliteitsprogramma’s), kan het ook de moeite waard zijn om eens te kijken of je het je klant niet gewoon veel makkelijker kan maken. Om bijvoorbeeld dat online winkelmandje bij jou af te rekenen, of ieder ander gewenst gedrag te vertonen. Helemaal nu consumenten door het Corona virus veel meer online op zoek gaan naar de invullingen van hun behoeftes, raad ik je sterk aan je online journey eens onder de loop te nemen! Mocht je daar wat hulp bij kunnen gebruiken, neem gerust contact met me op door een mailtje te sturen naar kimberley@bicnl.nl of te bellen: 0633905074 en dan kijken we samen hoe we je het beste kunnen helpen.

Als Picnic en/of Nespresso haar marketing overigens echt goed op orde heeft, geven ze me straks een complimentje na het inleveren van de eerste recycle zak. Wij mensen houden van bevestiging dat we goed bezig zijn (en complimenten, dat ook) en het helpt ons het gedrag vol te houden. Ook inzicht in de hoeveelheid cups die ik al gerecycled heb en het effect daarvan helpt mij in het volhouden van het recyclen. Koppel er levels aan, van recycle baas tot en met opper recycle baas en alles wat daar tussen zit, en ik ben helemaal om! Oh en heb je aluminium cups van andere merken? Die kunnen er ook gewoon bij, ze zijn de moeilijkste niet daar.

Dus als mensen me nu vragen wat voor koffie ik drink… Nespresso! What else!?

Gerelateerde blogs

Het belang van een goede klantbeleving

Het belang van een goede klantbeleving

Inzicht hebben in klantbeleving en in wat je klant voelt en denkt is als bedrijf zijnde van enorme toegevoegde waarde. Met deze inzichten worden customer journeys en dienstverleningen geoptimaliseerd, klantervaringen verbeterd en NPS scores verhoogd.  ...

Share This