Contact

3 psychologische redenen voor de onweerstaanbaarheid van Black Friday

Auteur: Kimberley Riedijk

Datum: 3-12-2020

Afgelopen vrijdag reed ik, Kimberley, net na werktijd, zo rond een uur of 5 uit Rotterdam richting Leiden om een workshop te geven. Onderweg in de auto hoorde ik op het nieuws de berichten over de enorme drukte in zowel Rotterdam als Amsterdam en de oproep om niet meer naar deze steden af te reizen.

 

Die drukte kwam natuurlijk door Black Friday.

 

Het begon ooit als een evenement van één dag, maar tegenwoordig zitten er nog een aantal dagen voor en na aangeplakt. Veel mensen gebruiken deze mogelijkheid om inkopen te doen voor de feestdagen. De kortingen zijn hoog en daardoor ook bijna onweerstaanbaar. Maar, hoe komt het precies dat het zo onweerstaanbaar is? En wat voor negatieve effecten kan dit hebben op je financiële situatie? Lees het verder in onze nieuwste blog!

 

 

 

De onweerstaanbaarheid van Black Friday

 

Er zijn meerdere redenen waarom Black Friday en andere sale periodes zo goed werken. Wij lichten hier drie redenen toe die gerelateerd zijn aan psychologische processen:

  1. Dat kortingen zo overtuigend werken blijkt bijvoorbeeld uit onderzoeken waarin ze lichamelijke metingen uitvoeren. Hieruit komt naar voren dat er een sterke respons in je lichaam plaatsvindt als je ergens kortingen ziet. Je lichaam wordt als het ware wakker geschud; gerelateerd aan de vecht- of vluchtreactie die in het verre verleden erg praktisch was.
  2. Een lagere prijs betalen voor een product leidt tot een trots gevoel. Daarnaast vinden we gaan we onszelf als slim en competent zien.  Ook kan het voelen alsof je iets bereikt hebt; een kleine overwinning. Denk maar eens aan die keer toen je trots de prijs van je nieuwe kledingstuk of gadget deelde met je partner of vrienden: ‘Kijk eens wat een mooi ding, en de prijs was ook nog eens prachtig!’.
  3. De timing van Black Friday is niet zomaar gekozen. Het valt namelijk net na payday. Onderzoek wijst uit dat geld uitgeven net na payday minder pijn doet dan geld uitgeven later in de maand. Dit komt omdat je net na payday nog het meeste geld te besteden hebt. Ook leidt dit tot een hogere tevredenheid met het product dat je aanschaft.

 

 

Onderzoek wijst uit dat geld uitgeven net na payday minder pijn doet dan geld uitgeven later in de maand

 

 

 

Betalingsachterstanden als gevolg 

 

Dit lijkt allemaal erg onschuldig, maar het kan wel degelijk negatieve gevolgen hebben voor financiële situaties. Zo geeft 23% van de consumenten aan dat ze wel eens iets kopen waar ze eigenlijk geen geld voor hebben. Dat zijn heel wat mensen! Dit zo zomaar kunnen komen door sale periodes zoals Black Friday die je gedurende het jaar tegenkomt. In het ergste geval kan dit er mede aan bijdragen dat je in financiële problemen komt. Zo heeft ongeveer 20% van de huishoudens betalingsproblemen en bij 8% blijken dit zelfs ernstige betalingsproblemen te zijn.

 

 

 

Jezelf weren tegen verleidingen 

 

Als hulpmiddel voor deze betalingsproblemen of ter voorkoming van betalingsachterstanden kan je bijvoorbeeld een begroting maken van je inkomsten en uitgaves. Als je weet hoeveel je te besteden hebt, kan je slimmere keuzes maken bij het uitgeven van je geld. Eveneens kan je bankafschriften van de afgelopen maanden nagaan. Zo kan je duidelijk zien hoeveel en waaraan je geld uitgegeven wordt. Hierdoor ben je bewuster van je uitgaves.

 

Maar, het allerbeste is natuurlijk om te voorkomen dat je überhaupt verleid wordt, terwijl je portemonnee dit geld niet kan missen!

 

Ondanks dat de sale periodes erg veel invloed kunnen hebben op je gedrag, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om jezelf er tegen te weren. Voorkom bijvoorbeeld dat je impulsieve aankopen doet. Voordat je het product koopt, sta bewust even stil of je dit echt nodig hebt. En als je het echt nodig hebt, is dit dan wel de beste prijs die je ervoor kunt krijgen of kan het misschien ergens anders goedkoper? Probeer daarnaast ook geen gebruik te maken van middelen waarmee je achteraf kan betalen, zoals Klarna, Afterpay of je creditcard. Op deze manier heb je geen goed inzicht in je uitgaven. Ook voel je met achteraf betalen niet de ‘pijn’ van het uitgeven van geld. Dit is misschien fijn voor je gevoel, maar hierdoor zou je dus uiteindelijk te veel kunnen uitgeven.

 

Alhoewel we Black Friday inmiddels hebben gehad, staat de volgende sale alweer om de hoek! Wees je daarom bewust van de psychologische processen die spelen bij het (online) shoppen, zoals de eerder genoemden processen in deze blog. Wees je ook bewust van je zwakke plekken op gebied van uitgaves. Zo bespaar je meer geld dan je denkt! Ook in de sale periodes in de rest van het jaar.

 

 

 

Psychologie en financieel gedrag

 

Er komt dus veel psychologie kijken bij financieel gedrag. Het kan zelfs bepalend zijn voor de totale financiële situatie van de consument. Vind je dit een interessant onderwerp dat bijvoorbeeld jouw werknemers of klanten zou kunnen helpen? Wij dragen ontzettend graag bij aan het bevorderen van gezonde financiële beslissingen! Neem gerust vrijblijvend contact met ons op en dan drinken we een (digitale) koffie.

Gerelateerde blogs

Share This