Contact

Consumentengedrag

 

Hoe beïnvloed je consumentengedrag?

We zijn constant bezig met het beïnvloeden van het gedrag van onze bestaande klanten en van potentiële nieuwe klanten. We willen bijvoorbeeld dat ze:

  • Nieuwe producten of diensten adopteren;
  • Zich aanmelden voor de nieuwsbrief;
  • Hun persoonlijke profiel aanvullen;
  • Minder naar de klantenservice bellen en meer online zelf zaken regelen;
  • Vaker ook andere producten aanschaffen (cross-sell).

Om tot die gedragsverandering te komen, bieden wij inzicht in wat je doelgroep nou eigenlijk écht beweegt. 

Welke psychologische drijfveren sturen de dagelijkse (consumenten)beslissingen van jouw doelgroep? En waarom doen ze eigenlijk nog niet wat jij graag wilt dat ze doen? Wat houdt hen tegen? Inzicht in de drijvers & barrières van het gedrag van je doelgroep geeft jou precies de informatie die je nodig hebt om dit gedrag te kunnen faciliteren. Als jij er bijvoorbeeld achter komt dat je doelgroep eigenlijk sceptisch is over je nieuwe product/dienst, kun je op die barrière inspelen door ze gratis proefperiodes of garanties te bieden. Kom je erachter dat je doelgroep gedreven wordt door gemak, dan pas je jouw customer journey zo aan, dat het ‘gewenste’ gedrag zo gemakkelijk mogelijk is.

Wij helpen je aan dit inzicht en bieden creatieve oplossingen om klantgedrag te beïnvloeden. Altijd ethisch verantwoord en op de wetenschap gebaseerd. 

Blog

Je e-mailmarketing verbeteren met kennis uit de psychologie.

Projecten

Bekijk hier het overzicht van al onze projecten.

Om jouw organisatie vooruit te helpen bieden we de volgende opties

;

Gedragsonderzoek & beïnvloedingsstrategie

Door middel van gedragsonderzoek achterhalen wij de (onbewuste) drijvers & barrières van jouw doelgroep.​

Dit geeft inzicht in welke doelgroepen (eventueel als aanvulling op bestaande persona’s) er zijn en waar zij door worden gedreven, maar ook tegen wat voor belemmeringen ze aan lopen. Specifiek per doelgroep leidt dit tot een advies over wat te doen of communiceren, om het gewenste doelgedrag te realiseren. ​

Wat levert het jou op?

Inzicht in voorspellende drijvers & barrières van gedrag van jouw doelgroep en een beïnvloedingsstrategie per doelgroep ten aanzien van het gewenste gedrag.

;

Gedragsscan

Bij de gedragsscan  analyseren we bestaand communicatiemateriaal van jouw organisatie, dit kunnen bestaande brieven, flyers of e-mails zijn. We doorlopen hierbij 3 stappen:

  1. Achterhalen van het doelgedrag: wat willen jullie dat de klant gaat doen?
  2. Analyseren van het bestaande materiaal: wat communiceren jullie nu en waarom wordt dat op die manier gedaan?
  3. Advies over te gebruiken gedragsinzichten in het bestaande materiaal om het doelgedrag te bereiken.

Wat levert het jou op?

Geoptimaliseerde communicatiematerialen die je conversie verhogen en daarbij dus gaan helpen het gedrag van je doelgroep te beïnvloeden, door het gebruik van wetenschappelijk gevalideerde gedragsinzichten.

;

Toetsing van de interventie aan de omgeving

Soms bedenk je wel eens iets, geïnspireerd door iets wat je ergens hebt gezien of gelezen. Heilig overtuigd van het succes implementeer je bijvoorbeeld een nudge, maar na enige tijd kom je erachter dat het niet heeft gewerkt. Je nudge heeft het gedrag van je doelgroep niet beïnvloedt. Waarom niet? Dit is wat wij voor je onderzoeken.

We kijken wat je had willen bereiken, welke drijvers en barrières daar aan ten grondslag liggen en geven advies over wat wel zou werken. Samen stellen we een testplan op, voeren die uit en meten het effect van de aangepaste interventie. 

Wat levert het jou op?

Een aangepaste interventie, inclusief testplan en eventueel inclusief de meting van het resultaat. 

Succesverhalen

Zij gingen je voor

mitros
mitros

Wil jij ook vooruitgang door verandering?