De Psychologie achter Fortnite: Van gratis start tot betalend abonnement

Het succes van Fortnite is niet alleen te danken aan de levendige graphics en het spel an sich, maar ook aan de slimme toepassing van psychologische principes. In deze blog ontdek je meer over de psychologie achter Fortnite.

In de afgelopen jaren heeft Fortnite, het populaire online videospel, de wereld veroverd. Wereldwijd spelen meer dan 350 miljoen (!!) kinderen en volwassenen het spel. Sinds kort ben ik er ook mee in aanraking gekomen. Toen ik erachter kwam hoe Fortnite de aandacht van z’n spelers behoudt en hoe ze hun verdienmodel hebben ingestoken ben ik er wat dieper ingedoken. Wat blijkt, Fortnite is ontzettend goed in het toepassen van psychologische principes.

In deze blog neem ik je mee in de psychologie achter Fortnite en onderzoeken we hoe het spel spelers aantrekt, hen positieve ervaringen biedt en uiteindelijk abonnementen van €11 per maand aanbiedt.

Fortnite in het kort

Voordat we in de psychologie achter Fortnite duiken, eerst heel kort wat meer over hoe het spel in elkaar steekt. In het spel worden honderd spelers tegelijk op een eiland gezet. Deze spelers nemen het tegen elkaar op. De bedoeling is dat jij als enige overblijft op het eilanden om dit voor elkaar te krijgen, verzamel je zoveel mogelijk materialen. Deze liggen verspreid over het eiland en zijn handig voor als je in gevecht gaat meteen van die honderd anderen. De winnaar krijgt de titel ‘Victory Royale’, de royale overwinning.

Tot zo ver ‘gewoon een spelletje om te spelen’,maar er zit meer achter Fortnite…

Starten met Fortnite

Wanneer je start met Fortnite spelen, word je niet meteen in het diepe gegooid. Fortnite introduceert namelijk geleidelijk nieuwe elementen en uitdagingen in het spel. Dit creëert een gevoel van progressie en succes, omdat spelers kleine stapjes kunnen zetten en geleidelijk hun vaardigheden kunnen verbeteren. Door spelers op deze manier te belonen, verhoogt Fortnite hun motivatie en zelfvertrouwen, waardoor ze gemotiveerd blijven om door te spelen en verder te gaan. In de psychologie noemen we dit ook wel “baby-steps”.

Gratis spelen

Fortnite Skins
Fortnite Skins

Een andere slimme truc van Fortnite is het aanbieden van een gratis versie. Doordat je gratis kunt starten met Fortnite, is het dus laagdrempelig om het eens uit te proberen. Dit doet ons denken aan het Freemium-model van bijvoorbeeld Spotify. Je zit nergens aan vast en kunt al spelend ontdekken of het je bevalt.

Daarbij is de gratis versie ook nog eens van goede kwaliteit, waardoor je meteen een positieve ervaring hebt. En juist door deze positieve ervaringen raken spelers gemotiveerd om meer tijd en misschien zelfs geld te investeren in het spel. Alhoewel het spel gratis aangeboden wordt, maar spelers moeten in-game items kopen om hun gameplay-ervaring aangenamer te maken: zoals de bekende avatar-skins of andere add-ons. De drempel om te starten met spelen én om na verloop van tijd een abonnement aan te schaffen worden daarmee verlaagd.

Nieuwe werelden die inspelen op de actualiteit

Fortnite behoudt de aandacht van haar spelers door het spel constant te vernieuwen. Door het introduceren van seizoensgebonden evenementen, het toevoegen van nieuwe locaties en het regelmatig updaten van de map (het eiland waar je speelt), creëert Fortnite een gevoel van dynamiek en vernieuwing. Spelers worden gestimuleerd om terug te keren naar het spel om te ontdekken wat er nieuw is en om deel te nemen aan de gemeenschappelijke ervaring van het ontdekken van veranderingen in de spelwereld.

Daarnaast spelen ze in op de actualiteit. Komt er een nieuwe film van Jurassic Park in de bioscoop, dan kun je er donder op zeggen dat zeer kort daarna ook een “Jurassic Map” beschikbaar komt in Fortnite. Hiermee blijft de ‘arousal’ ofwel opwinding vrij hoog en wordt voorkomen dat je uitgekeken raakt op het spel.

 

De introductie van een abonnement

Fortnite - 2,800 V-Bucks
Fortnite V-BUCKS

Naast de gratis versie biedt Fortnite ook een betaalde abonnementsservice genaamd "Fortnite Crew" voor €11 per maand. Zo presenteert Fortnite het abonnement zelf op de website: 

Elke maand ontvang je 1.000 V-Bucks die je kunt besteden aan outfits, emotes en meer in de item shop. Met de Battle Royale Battle Pass die bij Fortnite Crew wordt geleverd, kun je nog meer V-Bucks ontgrendelen door Fortnite te spelen! 

Deze strategie maakt gebruik van het principe van 'vergrendel en beloon'. Door een abonnement aan te bieden, krijgen spelers toegang tot exclusieve in-game items, bonussen en maandelijkse in-game valuta. Door deze voordelen te benadrukken, creëert Fortnite een gevoel van exclusiviteit en beloning voor abonnees. Dit activeert het verlangen van spelers om deel uit te maken van deze speciale gemeenschap en stimuleert hen om te upgraden naar het abonnement.

Bovendien blijkt uit onderzoek naar bestedingsgedrag binnen fortnite dat gamers in-game aankopen (skins e.d.) doen om onderdeel van de community te zijn (door zich te onderscheiden / status te vergaren)1.

Conclusie

Het succes van Fortnite is dus niet alleen te danken aan de kwaliteit van het spel zelf, maar ook aan de slimme toepassing van gedragspsychologie om spelers aan te trekken en te behouden. We kunnen wel concluderen dat de makers van Fortnite de kunst van het toepassen van psychologische principes in de gaming-industrie goed onder de knie hebben.

 

[1] Li, L., Freeman, G., & Wohn, D. Y. (2020, November). Power in Skin: The Interplay of Self-Presentation, Tactical Play, and Spending in Fortnite. In Proceedings of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play (pp. 71-80).