ABN - Beleggen, Pensioenen & Verzekeren

Sparen voor het Pensioen is voor veel banken en andere aanbieders een ingewikkeld vraagstuk. Mensen vinden het heden nou eenmaal belangrijker dan de toekomst. Daarnaast verdwijnen cookies in de nabije toekomst, wat maakt dat eigen kanalen (zoals e-mail en berichtjes in de mobiel bankieren app), de zogenoemde ‘owned media’ voor de bank steeds belangrijker worden. Bij ABN AMRO werden we gevraagd om mee te denken over de e-mailmarketing strategie, zodat hier meer conversie uit komt, en dus meer mensen geactiveerd worden om te gaan sparen voor hun pensioen.

Jaar project

2022 en 2023

Thema

Financieel gedrag

Product / Dienst

Gedragsonderzoek, optimalisatie e-mailmarketing strategie, beïnvloedingsstrategieën bij campagnes

Beschrijving

Effectieve (e-mail)marketing voor Pensioen

Resultaten

Conversie van 9% op de totale conversie, een stijging van 80% ten opzichte van het jaar ervoor

ABN AMRO kampte met de behoefte om meer met de e-mailmarketing te doen voor het Pensioen product. Er werd vooral gewerkt met single shot campagnes en er zat geen continuïteit in de optimalisaties. BIC voegde zich bij het team om de e-mail marketing journey te optimaliseren, zodat er meer resultaat uit het kanaal werd gehaald in de vorm van conversie. 

Binnen ABN AMRO wordt gewerkt met de SEE, THINK, DO, CARE model van Google. Hierin plotten we alle bestaande campagnes. Ook analyseerden we de drijvers en barrières die spelen bij het (wel/niet) sparen voor het pensioen. Vervolgens werden deze drijvers & barrières geplot op de journey en hieruit volgden ideeën voor nieuwe campagnes, inspelend op de drijvers & barrières per fase, maar ook optimalisaties van bestaande campagnes. 

Bovendien koppelden we bestaande campagnes aan elkaar, zodat het follow up campagnes werden. Dat maakt dat er minder single shot mails werden verstuurd, maar juist gedrag van klanten werd opgevolgd. Hierdoor maak je iedere boodschap die volgt een stuk relevanter voor de doelgroep. 

Dit zorgde voor 17% meer kliks naar de pagina’s van ABN AMRO en een stijging van 80% (!!) in conversie. 

Bovendien is een werkwijze opgezet waarmee de campagnes continue worden geanalyseerd in een dashboard, bijvoorbeeld wanneer a/b tests zijn opgezet, waaruit weer optimalisaties volgen. 

Daarnaast werken we regelmatig mee met nieuwe campagnes. Zo hebben we meegewerkt aan het ontwikkelen en optimaliseren van de ‘Win een Proefpensioen’ campagne. Een unieke campagne, aangezien een reischeque ter waarde van 4000 euro werd vergeven om een “proefpensioen” te beleven. Iets wat niet vaak voorkomt in de pensioenwereld. Ook hiervoor werden de doelstellingen behaald. 

Zo draagt BIC met gedragsinzichten haar steentje bij effectieve (e-mail)marketing strategieën.

We werken met toonaangevende klanten in de private en publieke sector.