Welke psychologische factoren spelen een rol bij ondernemers voor het investeren in cybermaatregelen voor hun onderneming? Wat zijn de belangrijkste factoren? En hoe kunnen we de belangrijkste factoren beïnvloeden?
Jaar project
2023/2024
Thema
(digitaal) Veilig werken
Product / Dienst
Gedragsonderzoek en interventieontwikkeling in co-creatie
Beschrijving
Onderzoek naar drijfveren en barrieres van MKB'ers over cybermaatregelen
Resultaten
Uit ons gedragsonderzoek bleek dat er onder MKB'ers een gebrek aan kennis is over cybercriminaliteit, dat MKB bedrijven zich niet bewust zijn van het risico dat zij lopen op een cyberaanval, dat er sprake is van een optimisme bias en dat tijd en prioriteit barrières zijn voor het nemen van en het verdiepen in maatregelen.
We onderzochten de drijfveren en barrières die een rol spelen bij MKB'ers bij het oriënteren op een cyberpropositie en hebben gekeken hoe we MKB bedrijven met deze informatie konden stimuleren een adviesgesprek bij Interpolis af te nemen.
Interpolis benaderde ons met de vraag of wij uit konden zoeken hoe we MKB ondernemers konden stimuleren om zich te oriënteren op de cyberpropositie van Interpolis en deze te kopen. We zijn begonnen met literatuur onderzoek naar MKB bedrijven en cybermaatregelen, maar kwamen er al snel achter dat er aanvullend onderzoek nodig was omdat de doelgroep heel specifiek was. Op basis van literatuur hebben we een vragenlijst samengesteld en interviews afgenomen met verschillende MKB bedrijven in verschillende sectoren om zo de drijfveren en barrières van MKB'ers te achterhalen. Hieruit bleek onder andere dat er bij de meeste MKB bedrijven sprake is van een gebrek aan kennis over cybercriminaliteit, dat ze zich niet bewust zijn van het risico dat zij lopen op een cyberaanval, dat er sprake is van een optimisme bias, en dat tijd en prioriteit (andere dingen zijn dus op korte termijn belangrijker) barrières zijn bij het wel of niet verdiepen in of nemen van maatregelen.
In een co-creatie sessie met het team van Interpolis hebben we gezamenlijk bedacht hoe we kunnen inspelen op de drijfveren en barrières van MKB'ers, en deze inzichten zijn gebruikt op de website.